Σάββατο, 8 Ιανουαρίου 2011

Φουντώνει το κίνημα "Δεν πληρώνουμε διόδια"

Πηγή: www.euro2day.gr  του Φάνη Γαβρινιώτη


Με μεγάλη καθυστέρηση, γεγονός που θα στοιχίσει πλέον και σε πολιτικό επίπεδο, θα επιχειρήσει το υπουργείο Υποδομών να ανακόψει το διαρκώς διευρυνόμενο κίνημα των οδηγών οι οποίοι αρνούνται να καταβάλουν διόδια στους αυτοκινητοδρόμους που έχουν παραχωρηθεί για εκμετάλλευση σε ιδιώτες.

Το κίνημα "Δεν πληρώνουμε διόδια" μεγεθύνθηκε σταδιακά, καθώς η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ δεν αντιλήφθηκε έγκαιρα το πρόβλημα και δεν έλαβε σοβαρά υπόψη την προτροπή των παραχωρησιούχων για τη λήψη μέτρων που θα περιόριζαν τις αντιδράσεις.

Η αδιαφορία την οποία επέδειξε μέχρι σήμερα το υπουργείο, τόσο για την αντιμετώπιση της άρνησης των οδηγών να πληρώσουν διόδια όσο και για την άρση των προβλημάτων που υπάρχουν στην υλοποίηση των συμβάσεων παραχώρησης, είχε ως αποτέλεσμα ολοένα και περισσότεροι πολίτες να περνούν τους σταθμούς διοδίων χωρίς να καταβάλουν το ανάλογο τίμημα, αφού φαινομενικά δεν τους επιβαλλόταν ποινή.

Βέβαια, οι εταιρίες που διαχειρίζονταν τους αυτοκινητοδρόμους κρατούσαν τους αριθμούς των οχημάτων αυτών και απέστειλαν τους σχετικούς καταλόγους στο υπουργείο Υποδομών - Μεταφορών προκειμένου να ταυτοποιηθούν οι οδηγοί και να κινηθούν εναντίον τους οι διαδικασίες για την είσπραξη των οφειλομένων.

Μέχρι σήμερα, όμως, το υπουργείο δεν είχε προχωρήσει στην ταυτοποίηση των οδηγών, γεγονός που δεν επιτρέπει στους παραχωρησιούχους να διεκδικήσουν τα απλήρωτα τέλη χρήσης των αυτοκινητοδρόμων.

Πάντως, το προσεχές διάστημα αναμένονται εξελίξεις καθώς το υπουργείο έχει λάβει το "πράσινο φως" της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων σχετικά με την ταυτοποίηση των οδηγών. Έτσι, πιεζόμενο ασφυκτικά από τους παραχωρησιούχους, το ΥΠΟΜΕΔΙ σκέφτεται να δώσει τα ονόματα των οδηγών.

Εφόσον γίνει αυτό, οι κοινοπραξίες διαχείρισης των οδικών αξόνων θα αποστείλουν ειδοποιητήρια στους οδηγούς με τα οποία θα τους καλούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους. Σε περίπτωση όπου αυτοί αρνηθούν, τότε οι εταιρίες παραχώρησης θα προσφύγουν στη Δικαιοσύνη για να διεκδικήσουν την καταβολή -και μάλιστα στο εικοσαπλάσιο βάσει του σχετικού νόμου- των απλήρωτων τελών χρήσης των αυτοκινητοδρόμων.

Και φορολογική παράβαση;

Εκτός, όμως, από την αντιπαράθεση με τους παραχωρησιούχους, οι οδηγοί που έχουν αρνηθεί να πληρώσουν διόδια θα έρθουν αντιμέτωποι και με το ελληνικό δημόσιο, αφού το υπουργείο Υποδομών σκέφτεται να καταστήσει φορολογική παράβαση τη μη καταβολή διοδίων.

Αυτό θα στηριχτεί στο γεγονός ότι το ελληνικό δημόσιο χάνει έσοδα από τη μη καταβολή του ΦΠΑ με τον οποίο επιβαρύνονται τα διόδια. Έτσι, ο ΦΠΑ που δεν καταβάλλεται από τους οδηγούς θα γίνεται απαιτητός μέσω των εφοριών. Με τις ενέργειες αυτές, το ΥΠΟΜΕΔΙ ελπίζει ότι θα κάμψει τις αντιδράσεις και θα περιορίσει το κίνημα "Δεν πληρώνουμε διόδια", διασώζοντας ταυτόχρονα τις συμβάσεις παραχώρησης που βρίσκονται αντιμέτωπες με το ενδεχόμενο να ακυρωθούν.

Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η προσπάθεια καταστολής του εν λόγω κινήματος θα είναι δύσκολη, ιδίως αν οι όποιες ενέργειες δεν συνοδευτούν από ταυτόχρονη μείωση του ύψους των διοδίων. Οι παραχωρησιούχοι έχουν προχωρήσει σε απανωτές αυξήσεις των διοδίων τον τελευταίο χρόνο (έχουν γίνει τουλάχιστον τρεις αναπροσαρμογές), με αποτέλεσμα αυτά να βρίσκονται πλέον σε σχετικά υψηλά επίπεδα.

Ο υπουργός Υποδομών κ. Δημήτρης Ρέππας και ο υφυπουργός κ. Γιάννης Μαγκριώτης είχαν υποσχεθεί αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων τους την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης με στόχο τη μείωση των διοδίων, κάτι που όμως δεν έχουν πράξει μέχρι τώρα. Όπως όλα δείχνουν, θα το επιχειρήσουν το επόμενο διάστημα αφού πλέον δεν μπορούν να το αναλάβουν περαιτέρω…

Έπειτα από έναν χρόνο παλινωδιών και αναποφασιστικότητας του υπουργείου Υποδομών για τη διευθέτηση των προβλημάτων που έχουν ανακύψει στην υλοποίηση των συμβάσεων παραχώρησης των εθνικών οδικών αξόνων της χώρας, η πολιτική του ηγεσία διά στόματος του αρμόδιου υφυπουργού κ. Γιάννη Μαγκριώτη παραδέχεται ότι υπάρχει κίνδυνος να ακυρωθούν τα συγκεκριμένα έργα.

Κίνδυνος

Μαγκριώτης: Κινδυνεύουν οι συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων

Σε δηλώσεις του, ο κ. Μαγκριώτης δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο οι παραχωρησιούχοι να αποχωρήσουν από τα έργα υπό το βάρος της έλλειψης τραπεζικής χρηματοδότησης, της διεύρυνσης του κινήματος των πολιτών που αρνούνται να καταβάλουν διόδια, αλλά και των καθυστερήσεων σε ό,τι αφορά τις απαλλοτριώσεις από το Δημόσιο.

Πάντως, ο υφυπουργός τόνισε ότι προς το παρόν θέμα αποχώρησης από τα έργα δεν έχει τεθεί επισήμως από τις κατασκευάστριες κοινοπραξίες, αλλά όπως ανέφερε χαρακτηριστικά "είναι κάτι που το ακούμε δεξιά κι αριστερά".

Ο κ. Μαγκριώτης σημείωσε ότι, εδώ και λίγο καιρό, οι τράπεζες που χρηματοδοτούν τις κατασκευάστριες κοινοπραξίες έχουν σταματήσει τη χρηματοδότησή τους, επικαλούμενες τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τη μείωση του αριθμού των οχημάτων που κάνουν χρήση των αυτοκινητοδρόμων, τη μη καταβολή διοδίων από χιλιάδες οδηγούς, καθώς και την αύξηση των επιτοκίων σε σχέση με την περίοδο όπου υπογράφηκαν οι συμβάσεις. Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί ότι το κίνημα των πολιτών που αρνούνται να καταβάλουν διόδια διευρύνεται, με αποτέλεσμα την τακτική αυτή να ακολουθούν πλέον οι τρεις στους δέκα οδηγούς.

Ο υφυπουργός Υποδομών αποδοκίμασε την άρνηση των πολιτών να καταβάλουν διόδια, τονίζοντας ότι με τον τρόπο αυτόν ζημιώνεται το ελληνικό δημόσιο αφού δεν εισπράττει ΦΠΑ και ενδεχομένως να κληθεί να καταβάλει μεγάλα ποσά στους παραχωρησιούχους για διαφυγόντα κέρδη.

Ο υφυπουργός Υποδομών παραδέχτηκε πάντως ότι το τίμημα των διοδίων είναι υψηλό και επανέλαβε για ακόμη μία φορά την πρόθεση του υπουργείου να επαναδιαπραγματευτεί τις συμβάσεις και να προχωρήσει στις απαραίτητες τροποποιήσεις με στόχο τη μείωση των διοδίων. Υπενθυμίζεται ότι με την έναρξη της νέας χρονιάς οι κοινοπραξίες που διαχειρίζονται τους αυτοκινητοδρόμους ανακοίνωσαν νέες αυξήσεις στα διόδια που θα ισχύσουν εντός των προσεχών ημερών.

Ήδη, στο τμήμα Μεταμόρφωση - Μαλιακός εισπράττονται τα νέα αυξημένα διόδια από την περασμένη Κυριακή 2 Ιανουαρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: