Παρασκευή, 7 Ιανουαρίου 2011

Αντιρρησίες χωρίς μπάρα

Πηγή: protagon.gr

Σχεδόν το 60% των οδηγών που διέρχονται από διόδια δεν καταβάλλουν το σχετικό αντίτιμο. Θα άξιζε τον κόπο να σταθείς δίπλα σε ένα κουβούκλιο διοδίων και να ρωτάς τους διερχόμενους αντιρρησίες για ποιο λόγο δεν πληρώνουν. Η προφανής απάντηση είναι και η αυθόρμητη: τα διόδια είναι ακριβά. Ασφαλώς και είναι. Για την ακρίβεια είναι εξοργιστικά ακριβά. Ομως πως κάνει η κοινωνία κοστολόγηση αντιτίμου; Υπάρχει, ας πούμε, ένας δείκτης κοινής αποδοχής που ορίζει τη σχέση χιλιόμετρο/σεντς στους καινούργιους αυτοκινητοδρόμους; Τη στιγμή που ο οδηγός αρνείται να πληρώσει αντίτιμο, είναι σε θέση να αναπτύξει τεκμηριωμένη άποψη με συγκριτικά στοιχεία για το κόστος διοδίων στην Ευρώπη; Μέχρι πόσα είναι διατεθειμένη να πληρώσει η κοινωνία για την ανάπτυξη του οδικού δικτύου; Ποιο είναι το θεμιτό κόστος και ποιο το αποδεκτό περιθώριο κέρδους για τον κατασκευαστή;
Δεν υπάρχει οδηγός ικανός να απαντήσει στα παραπάνω. Και αν υπάρχει, τότε δουλεύει στην κοινοπραξία και πληρώνει διόδια. Ο μέσος οδηγός θα σου πει ότι δεν πληρώνει επειδή θεωρεί ότι έχει ήδη δώσει πολλά, το κόστος είναι υψηλό και πως οι δρόμοι θα μπορούσαν να κατασκευαστούν με τα κλεμμένα. Ακούγεται καλό, αλλά χωλαίνει στις λεπτομέρειες. Για παράδειγμα πως γίνεται ο ίδιος οδηγός να μην πληρώνει στην Τραγάνα, αλλά να πληρώνει στην Αττική Οδό και μάλιστα για μικρότερη διαδρομή; Η απάντηση είναι προφανής: στην Αττική Οδό αν δεν πληρώσεις δεν μπαίνεις. Στην εθνική οδό μπαίνεις και σηκώνεις μπάρες. Ομοίως το ίδιο θα μπορούσε να συμβεί και με τη βενζίνη. Είναι πανάκριβη, αλλά δεν μπορείς ούτε να γεμίσεις δωρεάν το ρεζερβουάρ, ούτε να απέχεις από την αγορά.
Εν τέλει το κίνημα των διοδίων δεν έχει να κάνει με τα διόδια, αλλά με όλα τα άλλα που συμβαίνουν έξω από τους δρόμους. Ουσιαστικά εκφράζει μία θεαματική μορφή προσωπικής διαμαρτυρίας με ασφαλή επαναστατική χροιά και χαμηλό κόστος. Ομολογώ ότι δεν γνωρίζω αν οι πολίτες έχουν όλο το δίκαιο με το μέρος τους. Όμως, δικαίως, δεν εμπιστεύονται κανέναν. Η κυβέρνηση πρέπει να εξηγήσει με σαφήνεια ποιο είναι το κόστος των έργων, ποια τα έσοδα και ποιος ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη του δικτύου. Να δείξει μακέτα δίπλα σε δεσμευτικές ημερομηνίες. Αλλιώς να επαναφέρει το κόστος των διοδίων σε χαμηλότερο επίπεδο. Οι πολίτες δεν μπορούν να παίρνουν το νόμο στα χέρια τους, ιδιαίτερα όταν δεν γνωρίζουν ποιο είναι το δίκαιο.
Συντονιστική Επιτροπή Κατοίκων και Φορέων Β.Α Αττικής


Δεν υπάρχουν σχόλια: